obsrvr (obsrvr) wrote,
obsrvr
obsrvr

Американский госплан

Дочитала Suburban Nation до середины. Какая замечательная, какая толковая книжка. Нашла много ответов на множество своих вопросов про сабурбинизацию и не только (почему гаражные двери на фасадах? почему дорожает почтовый сервис? почему все время проблемы с городским бюджетом и повышают налоги? и т.п.)

Но особенно понравилось то, настолько обстоятельно авторы разъясняют тот факт, что сабурбинизация и автомобилизация не являются результатом действия механизма свободного рынка, а являются результатом Госплана (про Госплан это не я приплела -- именно это слово они используют -- Gosplan.) Хотя, казалось бы, это и так должно быть очевидно, без разъяснений.

To what extent is automobile use a "free" good? According to Hart and Spivak, government subsidies for highways and parking alone amount to between 8 and 10 percent of our gross national product, the equivalent of a fuel tax of approximately $3.50 a gallon. If this tax were to account of "soft" costs such as pollution cleanup and emergency medical treatment, it would be as high as $9.00 per gallon. The cost of these subsidies--approximately $5,000 per car per year--is passed directly on to the American citizen in the form of increased prices for products or, more often, as income, property, and sales taxes. This means that the hidden costs of driving are paid by everyone: not just drivers, but also those too old or too poor to drive a car. And these people suffer doubly, as the very transit systems they count on for mobility have gone out of business, unable to compete with highways.
http://sandra-and-me.livejournal.com/867103.html
Tags: США, автомобили
Subscribe

Recent Posts from This Journal

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 2 comments